Anne de Groot

Een onopgemaakt bed met de rimpels en vouwen nog in de lakens,

 

als een miniatuurlandschap, achtergelaten door de wendingen van het lichaam, wachtend op zijn terugkeer.

 

Alsof een deel van de persoon nog steeds rondhangt.

 

Van wie is dit bed?

 

De slaapkamerserie verkent deze privéruimtes en probeert hun intimiteit vast te leggen zonder de mensen die er wonen af te beelden.

Dit is het absoluut prachtige en dromerige werk van Anna de Groot (aka Degann).

Ja, deze 'Bedroom' serie is fantastisch uitgevoerd met Oost-Indische inkt op papier.

De details in deze serie verbaasd me. Het dekbed vol kreukels, de verschillende soorten schaduwen en het licht.

Oo, geloof me... Het schilderen van schaduwen is ontzettend moeilijk!

Ook de fijne (vertrouwde) sfeer die Anne weet te creëren met deze serie vind ik ontzettend knap gedaan.

 

Op dit moment worden deze werken tot eind januari geëxposeerd in Parijs bij Art Absolument.

"In deze podcast vertel ik over de expositie."

 

Kijk voor nog meer moois en informatie op de site/Instagram van Anne

 

Hier is de omschrijving over Anne's werk die ze zo lief was om te mailen. 

 

Degann is het kunstenaars pseudoniem voor Anne de Groot. Onze perceptie heeft vele subjectieve filters; geest, lichaam, herinnering, en door de breedte in mogelijkheden in schilderen, van verbeelding tot totale abstractie, heeft het de mogelijkheid om voorbij te gaan aan deze filters en iemand op een emotionele laag aan te spreken. Mijn schilderijen tonen sporen van emotie, kracht, kwetsbaarheid en realiteit. Ik realiseer dit door technieken te combineren en aquarellen te verstoren met vlekken, wat het werk op spanning zet met de realiteit. Mijn olieverfschilderijen en aquarellen zijn levendige en toegankelijke voorstellingen met een zwart randje. Ik werk in uitnodigende kleuren, op het eerste oog aantrekkelijk, maar door langer te kijken komt het ongemak in de beelden naar voren. Het schurende van de beelden maakt een reactie los bij de toeschouwer. Bovenal wil ik de zintuigen van de toeschouwer prikkelen en wil ik uitnodigen om het beeld echt te beleven. Ik speel met de spanning tussen schoonheid, esthetiek en rauwe emoties. De meerdere lagen in de schilderijen creëren een ongrijpbare vorm, net als licht zijn de werken tegelijkertijd vluchtig en aanwezig.